26/09/17

Paîs Catalans: "golpe" di Madrid cuintri de autonomie catalane

Cul svicinâsi dal prin di Otubar – date fissade des autoritâts de Catalogne par davuelzi il referendum su la indipendence – e cres simpri plui a fuart la repression des autoritâts di Madrid. Cun chê di impedî il vôt si à metût in at chel che diviers mieçs di comunicazion catalans a àn definît un vêr “colp di stât” a dam dal guvier de Catalogne.

Ucraine: gnove leç su lis lenghis, tensions cu la Romanie

Il president de Romanie, Klaus Iohannis, al à cancelât une visite in program par chest Otubar in Ucraine tant che at formâl di proteste cuintri de gnove leç su lis lenghis fate buine ai 5 di Setembar dal Parlament ucrain. Iohannis al à dade la gnove in maniere direte al president Petro Poroshenko in ocasion de presince dai doi a New York pe assemblee gjenerâl de ONU. Une volte ratificade dal president, al à zontât Iohannis, la gnove leç e larès a limitâ cetant l’acès des minorancis ae educazion inte lôr lenghe proprie. In Ucraine la comunitât di lenghe rumene e je stimade su lis 400 mil personis, pe plui part centradis in Bucovine. Protestis cuintri de gnove leç a son rivadis tes zornadis stadis ancje dai guviers de Federazion Russe, de Ongjarie e de Moldova. La comunitât plui grande e je propite chê di lenghe russe che e conte sui 8 milions di personis (il 17% de popolazion), intant che i ongjarês a son sui 140 mil.
Font: RadioFreeEurope - RadioLiberty, 22/09/17

Scozie: il gaelic al jentre ancje tal logo de polizie

La polizie scozese e à lançât il so gnûf logo bilengâl che, dongje dal non par inglês, al propon ancje chel par gaelic (Poileas Alba). Dongje di doprâlu daurman sui documents uficiâi e sul so sît Internet, al sarà doprât in maniere progressive ancje te tabelonistiche e tai veicui a man a man che si larà a rinovâju. La iniziative e je il risultât dai impegns cjapâts cu la adesion al gnûf plan linguistic pal gaelic.
Font: The Herald Scotland, 19/09/17

Galizie: 27 mil firmis pe leç popolâr “Sentido Común”

Ai 20 di Setembar il president de organizazion A Mesa pola Normalización Lingüística, Marcos Maceira, al à consegnât ae presidence dal Parlament de Galizie lis passe 27 mil firmis cjapadis sù par poiâ la iniziative di leç popolâr “Sentido Común” sui dirits linguistics intal cjamp socioeconomic. La iniziative si propon di rivâ al ricognossiment plen dal dirit dai citadins di vê acet e di ricevi cualsisei informazion, avîs, contrat o modulistiche ancje par galizian. Intal consegnâ lis firmis, Maceira si à cjatât cul president de Assemblee, Miguel Ángel Santalices, intant che plui indenant a son in program altris incuintris cui grups parlamentârs e cun rapresentants istituzionâi clamâts a confrontâsi cun cheste propueste.
Font: Galicia Hoxe, 19/09/17

Paîs Catalans: STEPV al domande il catalan veicolâr pardut

Il Sindacât dai Lavoradôrs dal Insegnament dal Paîs Valenzian (STEPV) al à domandât aes autoritâts de comunitât di inviâ un program linguistic unic par ducj i istitûts, sei publics che privâts, là che il catalan, te sô varietât valenziane, al sedi lenghe veicolâr. La cjolte di posizion e rive dopo che, ai 8 di Setembar, il Parlament valenzian al à fat bon un decret sui programs plurilengâi pe scuele de infanzie e pal prin cicli scolastic. Pal sindacât, par rivâ pardabon a di une avualiance linguistiche plene e a di un model plurilengâl integradôr, al covente lâ plui innà cun modei di imersion linguistiche par catalan che a puartin a vê almancul il 50% des oris di insegnament par valenzian ta chei centris scolastics là che la lenghe proprie e je mancul presinte.
Font: La Vanguardia, 18/09/17

Irlande: gnove app par scoltâ Raidió Rí-Rá

Ai 15 di Setembar, presint ancje il ministri irlandês pes comunicazions Denis Naughten, e je stade presentade la gnove aplicazion par scoltâ Raidió Rí-Rá, la emitente radiofoniche musicâl indreçade ai zovins che e dopre il gaelic irlandês in ducj i siei spazis fevelâts. Tra i presentadôrs de emitente si àn diviers students che a rivin di diviersis bandis de isule e volontaris che a cubiin la lôr passion pe radio cun chê pe lenghe irlandese. Raidió Rí-Rá fin cumò e jere disponibile dome su Internet (www.rrr.ie), la app e permet duncje di slargjâ il so public in spiete che si rivi a trasmetile – chest al è il prossim obietîf – ancje in modulazion di frecuence.
Font: CnaG, 15/09/17

Bretagne: la “ñ” dal breton e menace la “unitât” de France

Tal Mai di chest an i funzionaris dal ufici di stât civîl dal comun di Kemper / Quimper a vevin dineât a di une cubie la trascrizion dal non par breton “Fañch” par vie che l’ene cul tilde presint tal non nol jere tra lis letaris autorizadis di une circolâr dal ministeri de justizie francês dal 2014. La cuistion si veve comedade però tal zîr di pôcs dîs dopo che la aministrazion comunâl e veve decidût di procedi cu la regjistrazion poiantsi sul articul de Costituzion francese che e ricognòs lis “lenghis regjonâls” tant che part dal patrimoni de France e su chel dal codiç civîl che al garantìs ai gjenitôrs il dirit di sielzi pai lôr fîs il non che a àn miôr. Magari cussì no, su la cuistion al è intervignût il tribunâl di Kemper / Quimper che ai 13 di Setembar al à dade fûr une sentence che e à lassât ducj scaturîts. Pai judiçs chel non breton nol pues jessi acetât par vie che “il principi che al ricognòs ai gjenitôrs il dirit di sielzi il non dai lôr fîs al à di jessi limitât intal moment che si vûl doprâ une ortografie là che a son segns diacritics no ricognossûts de lenghe francese” e “acetâ il contrari al larès a rompi la volontât dal stât di dirit di mantignî la unitât dal paîs”. Inte sentence si declare ancje che l’articul de Costituzion che al aferme che lis “lenghis regjonâls a partegnin al patrimoni de France” nol pues jessi font ni di dirits e nancje di libertâts. I gjenitôrs a àn za fat savê che a àn chê di fâ ricors e a son daûr a viodi se la aministrazion comunâl ur darà la sô poie.
Font: Nouvel Obs, 14/09/17

Gales: al cres l’ûs dal galês intai tribunâi

Daûr de relazion anuâl sul stât de justizie in Gales, al ven fûr che vie pal an judiziari 2015-2016 a son stâts 570 i procès là che si à doprât la lenghe galese, intant che par chest an si stime che si rivarà ai 600 o fintremai 700 câs. A cressi no je stade dome la cussience sul ûs de lenghe proprie te justizie, ma ancje il numar dai judiçs che a àn lis competencis linguistichis par gjestî la procedure ancje par galês. A nivel distretuâl, di fat, i judiçs bogns di davuelzi un procès par galês a van, a seconde de categorie, dal 30 al 50%.
Font: BBC, 13/09/17

Norvegje: Aili Keskitalo presidente dal Parlament sami

Aili Keskitalo e je stade confermade ae presidence dal Parlament Sami de Norvegje dopo che il so partît (NSR – Union dai Sami de Norvegje) al à otignût il 27% dai vôts e 16 deputâts intes elezions che si son tignudis ai 11 di Setembar. Al secont puest, cuntun distac di cuasi dîs ponts, al è rivât il partît laburist che al à vût 9 parlamentârs elets. Chei altris 14 puescj a disposizion inte assemblee a son lâts dividûts tra dîs partîts che, te plui part dai câs, a àn vût di contentâsi di un elet. Il Parlament Sami de Norvegje al è nassût intal 1989 e a votâlu a son i 17 mil citadins norvegjês iscrits al regjistri dai Sami, là che a puedin notâsi chei che, in plui di sintî la partignince a di chest grup nazionâl, a rivin di une famee là che si fevele par sami. Cun cheste elezion Aili Keskitalo e je rivade al so tierç mandât. Par cheste legjislature lis sôs prioritâts a son lis politichis pe lenghe e la colaborazion tra lis diviersis comunitâts sami par di là dai confins di stât.
Font: The Independent Barents Observer, 12/09/17

Asturiis: inviât il plan sperimentâl pal asturian a scuele

Ai 11 di Setembar l’an scolastic intes Asturiis si à vierzût cuntune novitât leade ae partence dal plan sperimentâl pal ûs dal asturian. Il plan al previôt che, dongje des oris di lenghe e leterature asturiane, in sîs scuelis primariis (logadis a Avilés, Carbayín, Grau, Lieres, L’Entregu e Mieres) si sperimenti par une ore par setemane l’insegnament di une altre materie par asturian. Cundut che la iniziative e cjape dentri un numar limitât di fruts, e je stade contestade cun fuarce de diestre spagnoliste (PP) di simpri contrarie a uficializâ l'asturian e il so ûs intes scuelis.
Font: Asturies.com, 12/09/17

Bretagne: confermâts par un an i contrats assistûts des Diwan

Dopo des manifestazions che si son davueltis in diviers centris de Bretagne sul prin tacâ di Setembar par protestâ cuintri de decision dal esecutîf francês di taiâ i contrats assistûts, ven a dî contrats sostignûts in part di risorsis publichis par vie de lôr utilitât sociâl, il delegât dal guvier al à fat savê che si varà une moratorie pai lavoradôrs des Diwan tocjâts dal proviodiment. Lis scuelis a imersion bretonis, di fat, a jerin tra lis plui colpidis di chest tai. Baste pensâ che, su 207 dipendents, 141 a lavorin cun contrats assistûts e di chescj 45 no jerin stâts rignuvîts e altris 39 a riscjavin di saltâ tai prossims sîs mês. Il prefet de Bretagne al à garantît che i 45 lavoradôrs restâts a cjase a varan il contrat rinovât par un altri an. I citadins che si vevin mobilitâts cuintri dai tais a àn fat savê che a restaran distès in vuaite, ancje parcè che cheste vicende e palese a clâr il status precari des scuelis a imersion bretonis. Di là dai contrats assistûts, la vere cuistion e je chê de mancjance di finanziaments continuatîfs pes Diwan e di un tratament che lis meti al pâr des scuelis publichis francesis.
Font: Ouest France, 09/09/17