04/09/17

Paîs Basc: in miârs in place par presonîrs e dispatriâts

Ai 25 di Avost miârs di personis a àn sfilât pes stradis di Bilbo / Bilbao par stiçâ i sogjets istituzionâi e politics, i sindacâts e lis realtâts sociâls dal Paîs Basc a dâsi adun par imbastî une strategjie che e meti fin al bloc imponût dai guviers di Madrid e di Parîs e che e permeti ai presonîrs e ai dispatriâts bascs di tornâ a cjase. La organizazion Kalera, che e à inmaneât la manifestazion, e à ricuardât che, cundut de fin de lote armade de bande di ETA e de consegne dai siei arsenâi, no si pues vê nissune normalizazion politiche fintremai che i centenârs di militants bascs che a son inmò in galere o che a àn vût di scjampâ no podaran tornâ in patrie. Par rivâ a chest obietîf, a àn zontât, lis mobilitazions popolârs a àn di cubiâsi cu lis azions istituzionâls e, ta cheste suaze, ducj i partîts dal Paîs Basc a àn di fâ la lôr part.
Font: Naiz:, 25/08/17; EiTB, 25/08/17

Stât francês: universitât estive de federazion R&PS

I partîts che a formin la Federazion des Regjons e dai Popui Solidaris de republiche francese si son dâts adun in Alsazie dai 24 ai 26 di Avost pe 22e edizion de lôr universitât estive. Come par solit, l’apontament al à permetût di fâ il pont su la situazion des comunitâts minorizadis dal stât francês e su lis strategjiis politichis miôr par fâi cuintri al centralisim statâl. Te edizion di chest an a son stâts marcâts i risultâts positîfs otignûts intes ultimis elezions politichis dai partîts che a formin la federazion e che a àn puartât inte Assemblee francese ancje trê deputâts di Pè a Corsica. Ae universitât estive a àn partecipât delegâts rivâts de Bretagne, de Catalogne dal Nord, de Corsiche, de Ocitanie, dal Paîs Basc setentrionâl e de Savoie, intant che a fâ i onôrs di cjase al è stât il moviment alsazian Unser Land.
Font: Federation-RPS, 25/08/17

Paîs Catalans: scuintri su terorisim e indipendentisim

I atentâts teroristics di Barcelone e di Cambrils a àn atirât su la Catalogne la atenzion dai mieçs di comunicazion di dut il mont. Tancj di lôr, dongje des informazions leadis ai atentâts e ae investigazion che i à vignude daûr, a àn metût in evidence lis capacitâts operativis e il compuartament de polizie (mossos d’esquadra) e des istituzions catalanis che par diviers gjornâi di prin plan – dal nordamerican The Wall Street Journal al todesc Frankfurter Allgemaine Zeitung – a mostrin che il guvier de Catalogne al è za bon di movisi come chel di un stât indipendent. Ancje par chest, varis cuotidians spagnûi e i principâi sindacâts des fuarcis di polizie statâl, a àn inviât une ofensive indreçade a discreditâ in primis propit i mossos. La campagne e à jevât reazions indignadis e no dome in Catalogne. Tra lis reazions si à vude ancje chê de organizazion Òmnium Cultural che e à publicât su lis rêts sociâls un video che – cul non indicatîf di “La vuere sporcje dal stât no si ferme nancje dopo di une tragjedie” – al mostre articui di cronache, editoriâi e vignetis dai media spagnûi che a àn doprât i atentâts par cirî di discreditâ lis istituzions e l’indipendentisim catalan.
Font: VilaWeb, 23-25/08/17

Corsiche: leams plui fuarts cu la Galure

Ai 21 di Avost, Saveriu Luciani, delegât pe lenghe dal esecutîf cors, si à cjatât cui sindics e cui rapresentants dal associazionisim culturâl de Alte Galure cun chê di infuartî i rapuarts jenfri la Corsiche e cheste regjon de Sardegne là che si fevele une varietât linguistiche une vore dongje di chê corse. Si àn cussì metudis jù lis fondis par un acuardi di cooperazion che al puarti ae nassite di un centri culturâl cors – galurês a Tempiu / Tempio Pausania cun chê di promovi la lenghe e la culture comune. La colaborazion si slargjarà ancje sul plan de scuele cu la pussibilitât pai students galurês di frecuentâ i centris di imersion linguistiche in vore in Corsiche e cul svilup di percors formatîfs ancje pal personâl scolastic.
Font: Corse-Matin, 22/08/17

Imazighen: indipendence par indebolî il terorisim islamist

Cuntune declarazion uficiâl Tamazgha, organizazion che e rapresente la part plui militante de diaspore imazighen in Europe, e à pandût la sô solidarietât al popul catalan pai atentâts teroristics di Barcelone e di Cambrils. I imazighen, plui cognossûts come berbers, a son la popolazion native di diviers stâts nordafricans, e al somearès che diviers dai atentadôrs che a àn colpît in Catalogne a vessin propite divignince imazighen. Par Tamazgha cheste situazion e je il risultât di secui di repression e di arabizazion sfuarçade, e che propit i moviments di resistence politiche e culturâl dai imazighen in Maroc, in Alzerie, in Libie e in altris paîs africans a son un mûr cuintri dal radicalisim islamist. Par chest al invide i stâts europeans a cambiâ lis lôr politichis di poie ai regjims repressîfs de Afriche dal Nord par sostignî invezit i moviments democratics come chei dai imazighen. Ta cheste logjiche Tamazgha e poie ancje la indipendence de Catalogne, cu la sigurece di une politiche foreste plui atente a chescj temis di chê mostrade dal stât spagnûl.
Font: Tamazgha, 22/08/17

Paîs Catalans: in calâ l’ûs dal catalan tra i zovins des Baleârs

Daûr dai dâts de ultime inchieste sociolinguistiche publicâts dal guvier des Baleârs, al ven fûr che su lis isulis e cres la cussience de unitât linguistiche cul rest dai Paîs Catalans (81%) e ancje il numar dai gjenitôrs che a fevelin ai fîs par catalan. Magari cussì no, chescj a son tra i pôcs elements positîfs che a vegnin fûr de ricercje. Di fat intes isulis di Eivissa / Ibiza e Formentera, lis plui colpidis dal turisim massîf, a pene il 28% de popolazion si identifiche cul catalan e, plui in gjenerâl, dome il 20,6% dai zovins tra i 15 e i 29 agns al dopre la lenghe proprie in forme prevalente. Si trate di dâts che, pe fondazion Jaume III a mostrin la mancjance di politichis in stât di svicinâ i zovins ae lenghe e di favorî la integrazion linguistiche di cui che al ven di fûr.
Font: Mallorca Diario, 21/08/17; DBalears, 24/08/17

Sud Tirôl: campagne pai toponims storics

I nons di lûc a son un patrimoni culturâl coletîf e stramudâju al vûl dî falsificâ la storie, violâ la dignitât di chel teritori e savoltâ la sô identitât. A partî di chest resonament il partît Süd-Tiroler Freiheit al à inviât une petizion par abolî i decrets fats bogns ai 12 di Març dal 1923 dal grant consei dai fassisim che a scancelavin i nons storics todescs e ladins dal Sud Tirôl par sostituîju cun passe 8 mil toponims talians, pe plui part inventâts dal moment. A passe 90 agns di chê operazion di talianizazion sfuarçade, i decrets fassiscj a restin inmò in vore. La petizion e ponte a scancelâju cuntune leç dal Parlament talian o ben cun altris azions legjislativis. La cuistion no inten però dome i citadins sudtirolês di lenghe todescje e ladine, cussì il moviment politic al à publicât cumò sul so sît internet ancje une version par talian dal opuscul che al spieghe lis resons de sô iniziative.
Font: Süd-Tiroler Freiheit, 21/08/17

Gales: gnovis liniis par infuartî l’ûs dal galês

Un mês dopo vê dade fûr la strategjie par rivâ dentri dal 2050 a di un milion di personis che a fevelin par galês, il guvier dal Gales al à publicât il libri blanc de lenghe galese. Il document al met jù une serie di propuestis tant che meti sù une comission par coordenâ lis azions di promozion de lenghe, sclarî miôr cuâi che a son i servizis disponibii ancje par galês e lavorâ par incressiju, sostignî i sogjets che a vuelin ufrî servizis in lenghe proprie e lavorâ par gjavâ vie lis limitazions che in dì di vuê a lassin fûr cierts sogjets dal oblic di garantî servizis ancje par galês. Ta cheste suaze si ponte a infuartî lis capacitâts di intervent dal comissari pe lenghe galese e a mendâ il sisteme dai standards linguistics minims in maniere di rindilu plui eficient. Il ministri pe lenghe, Alun Jones, al à fat savê che si è za impegnâts a viodi cemût infuartî il sisteme dai standards e par mendâ la leç che ju regole e che, su chest teme, si tignaran fint al mês di Otubar ancje des consultazions publichis. Za dentri de fin dal an, invezit, a varessin di jessi publicâts i regolaments pe metude in vore dai standards linguistics intal setôr sanitari.
Font: wrexham.com, 14/08/17