21/07/17

Gales: plui galês framieç dal dipendents de Assemblee

Il guvier e la Assemblee Nazionâl dal Gales a àn chê di incressi la presince de lenghe galese framieç dai sù par jù 5 mil dipendents che a lavorin pe aministrazion autonome. Pal responsabil de politiche linguistiche de Assemblee, Adam Price, cun chest an che al ven il personâl gnûf al varà di dimostrâ di vê almancul une cognossince di base de lenghe o, tal câs che no le vedi, di impegnâsi a cjapâle sù intant de fase di formazion. L’esecutîf al à però sclarît che la cognossince de lenghe no sarà domandade par dutis lis posizions.
Font: BBC, 14/07/17

Paîs Basc: il pm al vûl 375 agns pai vot di Altsasu

Cuant che ai 15 di Otubar dal 2016 un grup di fantats bascs al jere stât protagonist di une risse cuntun pâr di agjents de Guardia Civil in libare jessude tun locâl di Altsasu, localitât de Navare a maiorance abertzale (nazionalitarie basche), nissun al varès mai crodût che la vicende e sarès stade cjapade in man de Audiencia Nacional, o sei il tribunâl speciâl spagnûl che si ocupe dai câs di terorisim. Cun di fat, une risse di bar e je stade calcolade tant che une azion teroristiche cun motivazions juridichis che il stes inventôr de teorie dal “todo es ETA” (dut al è part di ETA e duncje terorist), il judiç Baltasar Garzón, al stime cence nissune fonde. Lis autoritâts judiziariis di Madrid no àn tignût cont des domandis rivadis de magjistrature e des istituzions politichis de Navare e tant mancul des protestis popolârs che aromai si son slargjadis a dut il Paîs Basc par che il procès si tignìs ta chê comunitât e par che il câs al fos tratât par chel che al è, o sei une semplice risse. A lassâ inmò di plui scaturîts ducj i à po pensât il public ministeri che al à domandât pai vot zovins sot acuse un totâl di 375 agns di preson. Il câs al è cussì fûr dai semenâts che al à jevât l’interès ancje de stampe internazionâl là che la plui part dai comentadôrs e met in evidence il risi che cheste vicende e torni a piâ lis tensions intal Paîs Basc là che, cundut de fin de ativitât armade di ETA, il procès di pâs al è ancjemò debul.
Font: Naiz:, 13-14/07/17; El País, 13-14/07/17; Al Jazeera, 10/07/17

Macedonie: pressions sul guvier pe leç sul albanês

Tal câs che il gnûf esecutîf de Macedonie – formât dal Partît Sociâl Democratic, de Union Democratiche pe Integrazion e de Aleance pai Albanês – nol fasi buine une leç che e slargje l’ûs uficiâl de lenghe albanese dentri di Setembar, il Moviment pes Riformis (DPA), un dai components de Aleance pai Albanês, al è pront a gjavâsi de coalizion di guvier. La manovre e met a risi la tignude dal esecutîf dal moment che cun doi deputâts in mancul al pierdarès la maiorance che cumò al à intal Parlament. Il prin ministri vicjari, Bujar Osmani al à rispuindût che dutis lis fuarcis che a formin la scuadre di guvier a son daûr a lavorâ su la leç e che si stime che in trê mês e podarà jessi fate buine. La normative cumò in vore e previôt pal albanês il status di lenghe couficiâl in ducj i comuns là che i albanês a rapresentin almancul il 20% de popolazion. La gnove leç e varès di slargjâ lis misuris di tutele ancje là che la presince de minorance e je plui basse.
Font: Balkan Insight, 13/07/17

Aragon: il guvier al sburte l’aragonês tra i funzionaris

Il guvier dal Aragon (formât di PSOE e Chunta) al è daûr a puartâ indenant un plan di formazion linguistiche par slargjâ la cognossince dal aragonês tra i funzionaris publics de comunitât autonome. Jenfri Mai e Jugn al è za stât svilupât un cors dedicât ae introduzion de lenghe e al so ûs inte aministrazion publiche. Cumò invezit i funzionaris a àn la pussibilitât di iscrivisi a di un cors sui elements storics, leteraris e culturâi leâts al aragonês. La iniziative e je in program tra i 4 di Setembar e i 2 di Otubar. Chestis ativitâts a àn chê di preparâ la struture publiche ae gnove leç su lis lenghis che l’esecutîf al è impegnât a preparâ par infuartî la tutele dal aragonês e dal catalan.
Font: ABC Aragón, 11/07/17

Stât talian: sburt de ELEN pe ratifiche de Cjarte des lenghis

La organizazion ELEN – Rêt Europeane pe Avualiance des Lenghis – e à scrit al president dal consei dai ministris talian, Paolo Gentiloni, ai membris che a formin l’esecutîf e ai senatôrs par che si procedi cu la ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis. Il stât talian al à firmât la Cjarte intal 2000, ma ducj i tentatîfs legjislatîfs par ratificâle a son lâts sù pai stecs. L’ultin test di ratifiche – che al viôt tant che prin firmatari il parlamentâr Francesco Palermo – si cjate cumò pantanât in Senât. La iniziative de ELEN si propon duncje di dâi un sburt par che al puedi jessi fat bon prime de fin de legjislature. In plui de azion direte, la Rêt Europeane e à ancje invidât lis realtâts di riferiment des comunitâts minorizadis che a vivin intal stât talian a fâ pressions par chel il test al ledi indenant.
Font: ELEN, 11/07/17

Paîs Catalans: sì de magjistrature ae prioritât dal valenzian

Il tribunâl superiôr di justizie dal Paîs Valenzian al à refudât la domande fate indenant de Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) par che al suspindi la metude in vore dal gnûf decret che al regole i ûs istituzionâi e aministratîfs des lenghis uficiâls dentri de aministrazion publiche valenziane. Il sindacât al stime che il decret al meti il catalan suntun plan prioritari rispiet al spagnûl e, intal so ricors, al domandave di suspindilu par vie che al varès puartât un prejudizi seri cuintri dai siei iscrits e dai dipendents che no fevelin par catalan: une valutazion che il tribunâl al à mostrât di no condividi par nuie.
Font: Valencia Plaza, 08/07/17

Cravuazie: minorance serbe ostracizade dai media

Il Consei Nazionâl Serp, organisim di riferiment de comunitât serbe de Cravuazie, al à presentât a Zagabrie une ricercje su la maniere che i cinc cuotidians cravuats plui impuartants a frontin i temis e lis gnovis che a àn a ce viodi cun cheste e cun altris minorancis che a vivin dentri dai confins di stât. Su la fonde de analisi di 1.500 articui, il dât principâl al è che si tint a fevelâ pôc des minorancis e, cuant che si lu fâs, intes gnovis sui serps a fevelâ no son mai i membris di cheste comunitât, ma dome i cravuats. Cun di plui, la presince de minorance e ven presentade dispès come une menace permanente cuintri de Cravuazie. In diviers articui si dopre un lengaç violent cuintri dai serps, e ancje cuant che no si lu fâs in maniere direte si palese une atmosfere che e stice la asse cuintri di cheste comunitât. Intal 1991, prime de vuere, la comunitât serbe de Cravuazie e jere formade di 581 mil personis, in dì di vuê dome di 186 mil.
Font: Balkan Insight, 07/07/17

Paîs Catalans: intervents gnûfs pro e cuintri dal referendum

Cul svicinâsi de date dal referendum su la indipendence, fissade pal prin di Otubar, e cul cressi des pressions par blocâ la iniziative, il guvier catalan al à decidût di sostituî i siei membris che si vevin mostrâts plui in dificoltât su chest front. Cussì la puartevôs dal esecutîf Neus Munté e à lassât il puest a Jordi Turull (Junts pel Sí), la responsabile pe educazion Meritxell Ruiz a Clara Ponsatí (indipendente), e il conseîr pal interni – che al controle ancje la polizie autonomiche (Mossos d’Esquadra) – Jordi Jané a Joaquim Forn (PDECat). La deleghe pai procès eletorâi e je stade invezit trasferide ae vicepresidence dal guvier, in maniere che il responsabil de logjistiche pal referendum di cumò indenant al sarà Oriol Junqueras (ERC).
Cun chê di pidimentâ la organizazion dal vôt, il tribunâl costituzionâl spagnûl al à decidût di declarâ incostituzionâls dutis lis vôs di belanç de Catalogne dedicadis a cuvierzi lis spesis par elezions o consultazions popolârs, par un totâl di passe 6 milions di euros. Il stes orghin judiziari al à però vût di condizionâ il bloc dai bêçs ae verifiche dal lôr ûs reâl in maniere che si ledi a colpî dome lis risorsis che si doprarà pal referendum su la indipendence.
Font: Naiz:, 05-14/07/17

Paîs Catalans: costituzionâls lis leçs di politiche linguistiche

Tra il 2006 e il 2010 i guviers spagnûi in cjarie a vevin impugnât par incostituzionalitât cuatri leçs linguistichis fatis buinis dal Parlament catalan. Dome cumò però il tribunâl costituzionâl di Madrid al à fat cognossi la sô decision in mert che, in buine sostance, i da reson aes istituzions catalanis. Par chel che al rivuarde la leç sul audiovisîf, la sentence e acete che la lenghe doprade par solit e sedi chê catalane, pûr che chest nol puarti ae esclusion dal castilian. Par chel che si riferìs ae leç sul acet, vie libare ae cognossince primarie di un nivel di catalan prime di passâ ae formazion par castilian. In mert al codiç sui acuiscj che al garantìs il dirit dai citadins a che si ur rispuindi te lenghe che a àn miôr, la sentence e declare che, cundut che no si pues previodi sanzions, al è di vignî incuintri ae domande dai consumadôrs. Su la leç dal cine, si manten une cuote minime di catalan che e ven però sbassade dal 50 al 25%. Pes autoritâts catalanis, lis decisions dal tribunâl a mostrin a clâr la volontât dai guviers spagnûi e massime dal PP di meti sot atac la normalizazion linguistiche dal catalan. Sul plan des normis a pro des lenghis propriis, il tribunâl costituzionâl no si à ancjemò pronunciât su la leç di educazion de Catalogne e su chê pal ocitan aranês.
Font: Generalitat de Catalunya, 05/07/17

Paîs Basc: l’euskara al va dilunc a cressi

Ai 5 di Mai i guviers de Comunitât Autonome Basche e de Navare, intune cul Ufici public pe lenghe basche (Euskararen Erakunde Publikoa), a àn presentât i ultins dâts de seste inchieste sociolinguistiche sul stât de lenghe basche, ven a dî chei dedicâts a Ipar Euskal Herria, o sei la part dal Paîs Basc sot aministrazion francese, e chei complessîfs par dute la aree basche. Par chel che al inten il Paîs Basc francês, tra il 1991 e il 2016 il numar dai euskalduns, o sei di chei che a fevelin par basc, al è cressût di un miâr di personis ancje se, cul aument gjenerâl de popolazion, la percentuâl si à sbassade. Il dât miôr però al è chel riferît ai fantats jenfri i 16 e i 24 agns, là che i euskalduns a son cressûts dal 1%, a dimostrazion di une inversion di tindince tra lis gjenerazions plui zovinis ancje in Ipar Euskal Herria. Se si cjalin invezit i dâts gjenerâi dal Paîs Basc, intai ultins vincjecinc agns lis personis in stât di fevelâ par euskara a son passadis dal 22,3% al 28,4%. Chei che lu doprin par solit a son però il 25,7%: tal 10,3% dai câs plui dispès che no la lenghe dal stât, tal 6,2% in proporzion similâr e tal 9,2% cun mancul frecuence che no spagnûl o francês. Sul front dal rapuart cul euskara, lis personis che a vuelin che la lenghe e sedi promovude a son il 55,8% (rispiet al 47,5% dal 1991) e i contraris a son lâts jù al 16%.
Font: EiTB, 05/07/17

Serbie: lis iniziativis dai bosgnacs a preocupin il guvier

Il Consei Nazionâl Bosgnac, organisim di rapresentance de minorance bosgnache in Serbie, al à comunicât la intenzion di celebrâ in grant i cent agns de declarazion di Sjenica. Il document, sotscrit intal Avost dal 1917, al domandave che il Sanzac, regjon a maiorance musulmane a cjaval tra Serbie e Montenegro, al fos anetût ae Bosgne. La gnove e je stade comentade in maniere negative di diviers rapresentants dal guvier di Belgrât preocupâts par vie che a viodin la iniziative tant che un tentatîf di saborâ la separazion di cheste regjon de Serbie. Il suspiet al nas ancje dal fat che, cuasi tal stes moment, membris de minorance bosgnache a àn inviât une petizion par che il Sanzac al deventi une regjon transfrontaliere, sul model des euroregjons in vore te Union Europeane.
Font: Balkan Insight, 04/07/17