18/12/15

Stât spagnûl: il costituzionâl al boce l’at sovranist catalan

Il tribunâl costituzionâl spagnûl al à declarât cence valôr juridic l’at fat bon dal Parlament catalan ai 9 di Novembar par inviâ il procès pe costruzion de Republiche catalane. Intune sentence tra lis plui sveltis mai jessudis dal tribunâl costituzionâl di Madrid (la impugnazion de leç sul abort, par fâ juste un esempli, e je in spiete di passe cinc agns), i magjistrâts spagnûi ducj dacuardi a àn decidût che la declarazion concuardade di Junts pel Sí e CUP no je compatibile cu la Costituzion dal ream di Spagne e cul Statût di autonomie de Catalogne massime parcè che e va cuintri dal principi che la sovranitât i parten al “popul spagnûl” e no pues jessi obiet des decisions dal Parlament di une comunitât. Une sentence di cheste fate e jere za stade metude in cont dai partîts indipendentiscj catalans che a àn duncje fat savê che a laran distès indenant cul procès. In chest moment, par altri, il grop centrâl par Junts pel Sí e CUP al è chel di cjatâ un acuardi par formâ il guvier catalan clamât po a gjestî chest procès.
Intant, cui voi pontâts su ce che al sucêt in Catalogne, diviers partîts nazionalitaris dal stât spagnûl a àn sotscrit il manifest ‘Los pueblos tenemos la palabra’ là che a rivindichin il dirit dai singui popui cjapâts dentri intal stât spagnûl di decidi in forme democratiche il lôr avignî e di imbastî procès costituents. Il document al è stât sotscrit di EH Bildu, BNG, Unidad del Pueblo, CUP, ERC, Andecha Astur, Izquierda Castellana, Puyalón de Cuchas y Més per Mallorca.
Font: VilaWeb, 02/12/15; El País, 02/12/15; Gara, 04/12/15

Paîs Basc: model scolastic basc maioritari pai arlêfs “imigrâts”

Dai 2.681 students tra i 6 e i 16 agns che a rivin di fûr de Comunitât Autonome Basche e che a àn tacât chest an il lôr percors intal sisteme educatîf di cheste comunitât la plui part, ven a dî 1.163, si son iscrits intal model D, o sei chel cul euskara tant che lenghe veicolâr, altris 736 ta chel bilengâl e dome 782 tal model cul spagnûl come lenghe di riferiment. Se e je vere che e reste ancjemò une part dai gjenitôrs che a rivin di fûr a vê miôr il model scolastic par spagnûl, te grande part dai câs si ponte a incressi il percors di integrazion dai fruts par mieç dal model par basc o di chel bilengâl.
Font: Diario Vasco, 30/11/15

Bosgne: a tornin a cressi lis tensions cui serps

Al torne a cressi il scuintri dentri de Bosgne tra lis autoritâts federâls e la Republika Srpska, o sei la entitât aministrative a maiorance serbe. Dut al partìs de decision des autoritâts serpis di celebrâ tant che fieste nazionâi i 9 di Zenâr, o sei la date che intal 1992 e jere stade proclamade la Republika Srpska. La normative che lu previôt e je stade però boçade de cort costituzionâl che le à considerade discriminante par chês altris comunitâts de federazion e i à dât sîs mês aes autoritâts serbis par mendâ la leç. Dut câs la decision e à crevât in doi la cort cui trê judiç internazionâi e i doi bosgnacs che a àn votât cuintri de leç e i doi judiçs serps e i doi cravuats che a àn votât a pro. A front di cheste situazion i dirigjents dai principâi partîts de Republika Srpska si son dâts adun ai 29 di Novembar e, di une bande, a àn concuardât di domandâ ae Assemblee federâl di clamâ dongje un referendum popolâr su la fieste e, di chê altre bande, i àn dât 120 dîs di timp par riviodi la composizion de cort costituzionâl eliminant i judiçs internazionâi. Chest gnûf scuintri al va a incressi la tension che za di timp e je tra lis diviersis parts de federazion e e va a blocâ ogni tentatîf di riforme istituzionâl.
Font: Balkan Insight, 30/11/15

Sardegne: coordenament su “minorancis” cun Trentin e Friûl

Intant dal apontament dal festival european Suns dedicât aes arts performativis in lenghe minorizade che si è tignût a Casteddu / Cagliari, si à vût un incuintri tra la assessore regjonâl pe lenghe e pe culture sarde Claudia Firino e i siei coleghis Gianni Torrenti dal Friûl – Vignesie Julie e Giuseppe Detomas dal Trentin – Sud Tirôl. Ta cheste riunion si à decidût di meti sù un coordenament tra lis regjons dal stât talian là che si àn “minorancis linguistichis” che al tegni di voli lis politichis linguistichis in vore e che al meti in cjamp imprescj e azions in comun pe promozion des lenghis propriis. Il coordenament al varès di partî in ocasion de prossime riunion de comission culture de conference taliane stât – regjons. Intant dal incuintri in Sardegne i trê assessôrs a àn invidât il Parlament talian a sierâ in curt il percors di ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis che si strissine di agns cence mai rivâ insom.
Font: RAS, 30/11/15

Paîs Basc: dirit di decidi, risoluzion dal Parlament de Navare

Ai 27 di Novembar il Parlament de Navare in riunion plenarie par frontâ il teme dal dirit di decidi al à fatis buinis a maiorance dôs risoluzions cul vôt a pro di Geroa Bai, EH Bildu, Podemos e Izquierda – Ezkerra e chel contrari di popolârs, socialiscj e UPN. La prime e mostre la volontât dal Parlament di fâ buine une leç su lis consultazions che e previodi la pussibilitât pai citadins de Navare di esprimisi ancje sul dirit di decidi. La seconde e propon di vierzi un procès partecipatîf e parlamentâr di revision dal statût di autonomie par decidi sul status de Navare e par incressi lis competencis gjestidis a nivel locâl. Su la taule e je ancje la cuistion de semplificazion dal percors par dâ adun Navare e Comunitât Autonome Basche intal câs che si rivi a di une riforme de costituzion spagnole. Ancje ta chest câs a fâi cuintri a cheste ipotesi a son i partîts spagnoliscj (PP, PSN) e la diestre regjonaliste (UPN).
Font: Naiz:, 27/11/15

Slovachie: scuelis ongjaresis a risi cu la riforme de istruzion

La riforme scolastiche in discussion in Slovachie e menace di colpî ancje lis scuelis magjaris che si cjatin massime inte aree meridionâl dal paîs, là che e vîf une significative minorance di lenghe ongjarese. I rapresentants dal partît di riferiment de comunitât (MKP – Partît de Comunitât Magjare) a àn segnalât che se la leç no sarà blocade o emendade si riscje di ricjatâsi cence plui scuelis publichis cul ongjarês tant che lenghe di insegnament, ma a àn ancje dite che no àn la fuarce par sburtâ il Parlament slovac a cambiâ direzion. Su la cuistion al è intervignût il president dal comitât pai afârs forescj dal Parlament di Budapest, Zsolt Németh, che al à dite a clâr che par mantignî buinis relazions jenfri Ongjarie e Slovachie al covente che lis scuelis de minorance no vegnin tocjadis.
Font: Politics.hu, 27/11/15

Gales: protestis cuintri dai tais decidûts di Londre par S4C

Dilunc vie de campagne eletorâl il partît conservadôr britanic si veve impegnât a difindi i fonts e la indipendence editoriâl di S4C – la television par galês associade ae BBC – ma cumò il guvier di Londre, che al è propit intes mans dai Tories, al à in program di taiâ i finanziaments pe emitente televisive galese. Si à duncje tornade a inviâ une mobilitazion cuintri dai tais che e met adun sei organizazions tant che la Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, sei parlamentârs galês a partî dai nazionalitaris dal Plaid Cymru che a domandin che lis risorsis e lis competencis pe radiotelevision in lenghe galese a sedin trasferidis ae Assemblee nazionâl dal Gales. Fintremai il deputât conservadôr Guto Bebb al à criticât l’intindiment dai siei coleghis di partît par vie che al pant un messaç cetant negatîf sul impegn dai Tories pe lenghe galese.
Font: Daily Post, 26/11/15

Paîs Basc: a cressin lis risorsis pal euskara in Navare

La assessore pes relazions istituzionâls dal guvier navarês Ana Ollo e à presentât al Consejo Navarro del Euskera lis liniis principâls di intervent pe lenghe basche in program pal 2016. Il braç operatîf di chestis azions al sarà Euskarabidea, o sei la agjenzie pe lenghe basche, che chest an che al ven e varà une dotazion di un milion e mieç di euros, plui dal dopli dal an passât cuant che al guvier de Navare e jere ancjemò la diestre regjonaliste e spagnoliste. A cressi a saran ancje lis risorsis pal insegnament dal euskara pai adults e pe presince de lenghe intai mieçs di comunicazion che, di mancul di 40 mil euros intal 2015, a passaran a 250 mil. Inte suaze de gnove politiche linguistiche si previôt ancje di recuperâ la colaborazion cun Eusko Ikaskuntza, la academie pai studis bascs, e cun Euskaltzaindia, la academie de lenghe basche, che e cjaparà un finanziament di pôc mancul di 100 mil euros.
Font: Noticias de Navarra, 25/11/15

Asturiis: aument lizêr dai fonts pe politiche linguistiche

Daûr dal test presentât dal guvier asturian, il belanç pal 2016 al previôt lis stessis azions di politiche linguistiche za programadis pal 2015, ma al zonte ai obietîfs di otignî ancje la partence dal procès di svilup di un plan di promozion linguistiche e la incressite dal ûs de lenghe proprie te radiotelevision publiche asturiane. Sul front economic, i fonts pal asturian a passin di 1.552.684 a 1.570.664 euros, cuntune incressite dal 1,2%. Pe Xunta pola defensa de la llingua asturiana si trate però di une cifre ridicule e insuficiente, viodût che e rapresente sì e no il 0,04% dal belanç de comunitât.
Font: Asturies.com, 23/11/15; El Comercio, 27/11/15

Paîs Catalans: dome il 12% des sentencis par catalan

Inte suaze de seste zornade sul ûs dal catalan inte justizie inmaneade dal consei dai avocats de Catalogne a son stâts presentâts i ultins dâts su la presince de lenghe proprie tai tribunâi de comunitât. Intal 2014 lis sentencis dadis fûr par catalan a jerin a pene il 12,2% dal totâl, in diminuzion dal 0,2% rispiet al an prime. A nivel provinciâl la situazion miôr e je chê di Girona cuntun 35,2%; i vegnin daûr Lleida cul 25%, Barcelone (12,4% a nivel provinciâl, 8,7% te aree municipâl) e Tarragona là che si va jù fintremai al 2%. Un tant al palese il contrast tra la realtât sociâl e chê judiziarie: di fat – al ricuarde il president dai avocats catalans – cundut che la maiorance dai documents che a tachin il procès judiziari a rivin des aministrazions publichis e dai privâts par catalan, une volte che a jentrin inte dimension juridiche a passin al castilian.
Font: Abogacia.es, 20/11/15

Sami: prin program di dotorât in partence in Norvegje

Intal mês di Març dal 2016 al varès di partî il prin program di dotorât in lenghe e leterature sami dal college universitari di Guovdageaidnu, in Norvegje. La diference tra cheste e chês altris universitâts e je che achì no si fevele dome di insegnâ lenghe e leterature sami, ma si dopre cheste lenghe ancje pal insegnament e pe aministrazion. Cumò, cu la partence dal dotorât, si spere di infuartî l’ûs dal sami ancje tant che lengaç sientific. Il college, che i da acet ae comunitât di students sami plui grande, al veve tacât tal 1989 cun cors di sami par insegnants, par zontâ po a man a man cors universitaris e masters.
Font: Hettema, 20/11/15