20/08/15

Bretagne: repression cuintri de riunificazion

A van indenant lis iniziativis par domandâ la riunificazion dal dipartiment de Loire Atlantiche cul rest de Bretagne storiche intune regjon uniche, ma a compagnâlis dispès e je la rispueste repressive des autoritâts francesis. Doi i câs sucedûts tes ultimis setemanis.

Sami: celebrazions pe Zornade dai popui natîfs

Ai 9 di Avost e cole la Zornade internazionâl dai popui natîfs proclamade de ONU che, dal 1994 incà, e je ocasion par meti in evidence lis rivendicazions di chestis comunitâts in temis tant che il rispiet dai dirits umans, la salût, la educazion e l’ambient. Si calcole che, a nivel mondiâl, a sedin sù par jù 370 milions lis personis che a partegnin a comunitâts ricognossudis tant che popui natîfs, di chestis passe 300 mil a vivin inte regjon di Barents. Propit inta cheste aree si son tignudis lis dôs iniziativis principâls a nivel european par celebrâ la Zornade dai popui natîfs, dutis dôs inmaneadis di organizazions sami. A Karasjok, intal Nord de Norvegje, in plui dai sami l’apontament al à clamât dongje ancje delegâts rivâts de Groenlande e de comunitât newari dal Nepal. A Teriberka, intal Nord Ovest de Federazion Russe, si son invezit dâts adun rapresentants di dutis lis comunitâts sami de regjon di Barents.
Font: Barents Observer, 12/08/15

Corsiche: Femu a Corsica e Corsica Libera si svicinin

Ai 9 di Avost si à sierade la edizion 2015 des Ghjurnate Internaziunali di Corti che zaromai di agns a son un dai moments di confront principâi tra diviers moviments nazionalitaris de Europe e de aree mediteranie. Chest an, dut câs, la manifestazion e je stade ancje la ocasion pal svicinament des dôs animis dal moviment nazionâl cors, o sei chê indipendentiste rapresentade di Corsica Libera e chê moderade di Femu a Corsica. Pai rapresentants dai doi partîts chê di Corti e varès di jessi la prime di une schirie di riunions che si proponin di svilupâ une convergjence su plui temis e di rivâ a di une aleance eletorâl che e podarès cjapâ forme a partî dal secont turni des prossimis elezions aministrativis.
Font: Alta Frequenza, 10/08/15

Aragon: gnove politiche pal catalan

Tal 2013 il Parlament dal Aragon, cui vôts a pro de diestre spagnoliste e regjonaliste (PP e PAR), al veve fate buine une gnove leç su lis lenghis che e leve in buine sostance a dismantelâ il sisteme di tutele inviât de leç dal 2009 e e scancelave fintremai il concet di lenghe catalane par sostituîlu cu la definizion di “lenghe aragonese proprie de aree orientâl”. Tra i prins pas dal gnûf guvier aragonês, formât di socialiscj (PSOE) e dai nazionalitaris de Chunta Aragonesista (CHA), si à la nassite di une direzion gjenerâl di politiche linguistiche che e varà, tra lis altris robis, di svilupâ une gnove leç su lis lenghis che, cun dute probabilitât, e larà a recuperâ l’implant di chê dal 2009. Par che il proviodiment al passi in Parlament, il guvier aragonês al varà però di cjatâ la poie ancje di Podemos e IU che za a vevin permetût cul lôr vôt la nassite dal gnûf esecutîf cence rivâ però a di une aleance uficiâl.
Font: El Mundo, 08/08/15

Paîs Catalans: multe de UEFA al Barça pes esteladas

La presince intant de finâl de Leghe dai Campions des esteladas, o sei des bandieris storichis dal sintiment nazionâl catalan, i à costât ae societât di balon dal Barcelone une multe di 30 mil euros de bande de UEFA. La sanzion, che te prime version e previodeve une multe plui alte e la pussibilitât di sierade dal stadi, e à lassât la societât catalane cu la bocje garbe. I rapresentants dal Barça a àn cussì concuardât une serie di riunions tecnichis cui funzionaris de UEFA par spiegâur che la esposizion des esteladas plui che un messaç politic e rapresente un sintiment popolâr che al à lidrîs antighis e che al à une largje difusion sociâl e par chest nol varès di jessi sanzionât.
Font: VilaWeb, 07/08/15

Macedonie: no des ONG al censiment prime des elezions

Passe cuarante ONG de Macedonie, a partî de sezion locâl dal Comitât Helsinki pai dirits umans, a àn cjapât une posizion unitarie cuintri dal plan presentât dal prin ministri Nikola Gruevski par tignî un censiment etnic prime des elezions anticipadis che si tignaran intal Avrîl dal 2016. Subissât dai scandui, Gruevski al à vût di acetâ che si torni a votâ in curt e che si riformi la leç e lis listis eletorâls par evitâ gnûfs suspiets di imbrois. Ta cheste clime di tension politiche un censiment etnic al riscje di butâ benzine sul fûc massime se si calcole che i risultâts dal censiment dal 2011 a vevin vût di jessi anulâts par vie des acusis incrosadis di vê alterât i dâts, cui partîts de minorance albanese che a vevin acusât la maiorance di vê calât il numar dai membris di cheste comunitât e i partîts macedons che a acusavin i albanês di vê falsificât a lôr vantaç i dâts cjapâts sù intai comuns là che a vevin la maiorance. Ancje i membris de comission eletorâl che e veve lavorât su chel censiment a visin dai pericui che une gnove consultazion fate di presse e podarès puartâ e a invidin a concuardâ cu lis istituzions europeanis la planificazion e il davuelziment dal prossim censiment. Par intant, duncje, i ultins dâts ricognossûts a restin chei dal 2002 cuant che il 64% de popolazion al risultave slâf macedon, il 25% albanês e il rest al jere formât di rom, turcs, serps e altris minorancis.
Font: Balkan Insight, 05/08/15

Romanie: minorancis, il garant al tutele il stât e no i citadins

Il Consei Nazionâl Székely, une des organizazions di riferiment de minorance ongjarese de Romanie, al à segnalât ae autoritât di garanzie rumene une gnove leç statâl che in buine sostance e proibìs l’ûs public di bandieris o stemis des comunitâts locâls. Pai rapresentants de minorance la normative e va cuintri de Costituzion rumene e de Cjarte europeane sul autoguvier locâl e, par chest, a domandavin al garant di jevâ la cuistion denant de Cort costituzionâl. La autoritât di garanzie rumene e à però mostrât di jessi impegnade a difindi plui il stât che no i citadins dal moment che e à refudât la domande fate indenant dal Consei Nazionâl Székely cu la motivazion che il dirit ae autonomie al è simpri subordenât al interès statâl e che il principi di riferiment in câs come chescj al è chel de unitât dal stât.
Font: EFA, 05/08/15

Asturiis: gnove domande pe uficialitât de lenghe proprie

La presidente de Academie de Lenghe Asturiane, Ana Maria Cano, e je intervignude intant de scree de cuinte edizion de universitât estive asturiane par domandâ che intal statût di autonomie des Asturiis si previodi la couficialitât pe lenghe proprie. La soluzion dal probleme linguistic intes Asturiis, e à dite Ana Maria Cano, e je responsabilitât dai politics che a àn di impegnâsi pe plene uficialitât dal asturian. Intal percors par rivâ a chest obietîf, e à ricuardât la presidente de Academie, a son però altris intervents di puartâ a bon fin tant che slargjâ l’ûs sociâl de lenghe e otignî il ricognossiment di specialitât pal insegnament dal asturian. Al è di dî che, propit su chest ultin teme, il responsabil pe educazion dal guvier asturian, Genaro Alonso, al à domandât al ministri spagnûl pe istruzion, Íñigo Méndez de Vigo, il ricognossiment pal asturian inte suaze dal decret su lis specialitâts: propueste che, prime di vê une rispueste uficiâl, e varà cumò di jessi esaminade dal ministeri.
Font: La Nueva España, 04/08/15; El Diario, 06/08/15

Paîs Catalans: su Internet al va dilunc a cressi l’ûs dal catalan

Daûr dal ultin scandai publicât de rêt dai webmasters indipendents catalans, la percentuâl complessive dal ûs de lenghe catalane su Internet e je dal 63,93%, o sei in cressite ancje se une vore limitade rispiet al dât precedent. Intal rapuart che al compagne lis cifris sul ûs dal catalan in rêt si segnalin ancje lis novitâts che a interessin la presince de lenghe su Internet. Al è il câs, par fâ doi esemplis, dal inseriment dal catalan inte aplicazion di Google di traduzion automatiche des imagjins e de presince dentri di WordReference di un dizionari di catalan.
Font: Racó Català, 03/08/15

Paîs Basc: simpri plui euskara a Biarritz

In Ipar Euskal Herria, o sei la part dal Paîs Basc che si cjate intal stât francês, la citât di Miarritze / Biarritz e je une di chês là che l’impegn a pro de lenghe basche al è stât plui fuart ancje de bande de aministrazion publiche. Intun percors inviât za uns vincj agns indaûr, lis aministrazions che a àn vuidât la localitât basche a àn proviodût a meti fûr la segnaletiche in forme bilengâl, a doprâ l’euskara inte comunicazion, a nomenâ un delegât pe lenghe basche e a formâ il personâl ancje sul plan linguistic. Cumò si à decidût di fâ un altri pas indenant cu la nassite, chest Autun, di un servizi comunâl dut dedicât al euskara formât di trê funzionaris. Si trate dal prin comun dal dipartiment a indotâsi di un servizi di cheste fate.
Font: Naiz:, 31/07/15

Cornualie: bilinguisim ancje tes stazions di polizie

Inte gnove stazion di polizie di Truro, in Cornualie, la segnaletiche e je dute bilengâl. Cundut che a fevelâ come prime lenghe il cornic al sedi mancul dal un par cent de popolazion, la direzion de polizie e à decidût che in dutis lis gnovis stazions dal cuarp la lenghe corniche e varà di cjatâ intai segnâi visîfs la stesse dignitât di chê inglese. Par chel che al rivuarde invezit lis stazions za in vore, la segnaletiche e deventarà bilengâl a man a man che si proviodarà ae sostituzion naturâl des tabelis.
Font: The Mirror, 29/07/15