08/01/09

Paîs Catalans: manifestazion pe autodeterminazion intes Baleârs


A jerin sù par jù 2.500 i manifestants che ai 30 di Dicembar a àn sfilât pes stradis di Palma, tes isulis Baleârs, par rivendicâ il dirit ae autodeterminazion de nazion catalane. La iniziative e je stade inmaneade dal coordenament pai 31 di Dicembar (Plataforma 31-D) cu la poie di organizazions politichis tant che il Partît Socialist di Mallorca, Esquerra Republicana, Entesa per Mallorca e Bloc per Mallorca, di cualchi sindacât e di diviersis associazions des Baleârs. Intant de manifestazion si à ancje rivendicât la zornade dai 31 di Dicembar – fieste dal standart – tant che vere Zornade di Mallorca (Diada de Mallorca). In ocasion di chê zornade, la Obra Cultural Balear e à inmaneât diviersis iniziativis ancje cun chê di sburtâ l’ûs de lenghe catalane su lis isulis.
Font: Món Divers, 31/12/08

Sud Tirôl: l’esecutîf al ponte a vê plui autonomie e plui competencis

Internazionalitari 05 2008


E à tacât la sô ativitât ai 30 di Dicembar la gnove aministrazion provinciâl sudtirolese jessude des elezions dai 26 di Otubar. L’esecutîf, formât di rapresentants de SVP e dal PD, al è vuidât ancje cheste volte di Luis Durnwalder, in carghe bielzà dal 1989. Intal so intervent programatic, Durnwalder al à declarât che l’obietîf par cheste legjislature al è chel di incressi la autonomie fiscâl e lis competencis de Provincie di Bolzan. In mert al progjet di federalisim fiscâl che il guvier talian al volarès inviâ intal 2009, il president de aministrazion provinciâl al à ricuardât che no si acetarà nissune riduzion rispiet a ce che a previodin i acuardis internazionâi sul Sud Tirôl. Si à di pontâ, invezit, a cressi la autonomie fiscâl par compagnâ lis gnovis competencis che la Provincie e domande in materie di puestis, personâl des aministrazions periferichis dal stât e dai tribunâi, sigurece e radiotelevision publiche.

Font: Nationalia, 30/12/08


Serbie: albanês in place cuintri dai ultins arescj


Diviers centenârs di albanês si son dâts dongje ai 28 di Dicembar a Presevo, in Serbie, par protestâ cuintri dal arest di dîs ex membris dal Esercit di liberazion di Presevo, Medvedja e Bujanovac. I dîs arestâts a son acusâts di crimis di vuere cuintri de popolazion no albanese dal Cossovo. Pes autoritâts serbis, di fat, a varessin partecipât a azions che a àn puartât al sassinament di une sessantine di personis e al rapiment o a altris formis di violence cuintri di passe 150 civîi. I rapresentants de comunitât albanese che e vîf dongje dal confin cul Cossovo, invezit, a disin che intant de vuere i arestâts a àn sì partecipât a azions armadis, ma no cuintri di civîi. Cun di plui, a lamentin un ûs arbitrari de violence de bande de polizie serbe e a domandin la presince di osservatôrs internazionâi.
Font: Balkans Insight, 29/12/08

Galizie: la bandiere galiziane e sbarcje sul Mac

Internazionalitari 05 2008


La incressite de autostime intun popul minorizât e je fate, a voltis, ancje di piçulis robis. Daûr di cheste logjiche cumò al è stât metût a disposizion dai utents galizians che a doprin un ordenadôr Mac un program che al modifiche l’implant grafic de striche adalt là che il model spagnûl de tastiere al vignive rapresentât cu la bandiere di chel stât. Il program, che si pues discjariâ de rêt a gratis, al permet di meti une bandiere galiziane al puest di chê spagnole. Un tant si podeve za fâlu ancje cu la bandiere catalane.

Font: Galiza Hoxe, 29/12/08


Bretagne: Regjon e Universitât di Rennes adun pal insegnament dal breton


La Regjon de Bretagne e la Universitât di Rennes 2 a àn sotscrit dôs convenzions par infuartî la presince dal breton e dal gallo intai cors universitaris. La aministrazion regjonâl e à investît 80 mil euros sui doi progjets che a laran indenant par trê agns. L’obietîf de prime convenzion al è chel di incressi la cuantitât di oris di insegnament di e par breton, ma ancje la cualitât de formazion, di maniere che ae fin dal percors universitari i students a sedin in stât di jentrâ daurman intal marcjât dal lavôr bilengâl che, in plui dal insegnament, al cjape dentri ancje traduzions, servizis pal public, informazion, animazion culturâl. La seconde convenzion, invezit, e je indreçade ae formazion in culture e lenghe gallo, o sei la varietât neolatine fevelade inte Bretagne orientâl. Des convenzions similârs a saran sotscritis in curt ancje cu la Universitât de Bretagne ocidentâl.
Font: Bretagne.fr, 28/12/08; Oui au breton, 28/12/08

Galizie: campagne pe educazion plurilengâl

Internazionalitari 05 2008


La aministrazion comunâl de citât di Ourense e la Universitât di Vigo a àn sotscrit un pat pal insegnament plurilengâl che al jentre te campagne informative che e à tant che sproc: “La Europe e je plurilengâl. Cui che al sa il galizian al sa di plui” (Europa é plurilingüe. Quen sabe galego, sabe máis). Il program al cjaparà dentri diviers istitûts e centris educatîfs di Ourense, ma ancje di Vigo e di Pontevedra. La Universitât e curarà la part sientifiche de campagne. L’obietîf al è chel di incressi la ufierte formative par galizian che e je ancjemò masse basse, come segnalât di resint ancje di un rapuart des autoritâts europeanis.

Font: Galiza Hoxe, 26/12/08


Cossovo: montenegrins ricognossûts tant che comunitât par so cont


I montenegrins a son stâts ricognossûts des autoritâts cossovaris tant che comunitât par so cont e a àn cumò vôs ancje tal consei consultîf des comunitâts etnichis dal Cossovo. Il Montenegro al veve proclamât la sô indipendence e si veve separât de Serbie ancjemò tal 2006. Al è un dai stâts che a ricognossin la indipendence dal Cossovo e i rapuarts tra i doi guviers a son bogns. Intant de vuere, i montenegrins a vignivin calcolâts sul stes nivel dai serps cun consecuencis pesantis, duncje, intai rapuarts cu la maiorance albanese.
Font: New Kosova Report, 23/12/08

Ongjarie: celebrade in grant la Zornade des minorancis


Che in Ongjarie la tutele dai dirits des nazionalitâts minorizadis no sedi une cuestion calcolade di pocje impuartance si lu à podût viodi ancje in ocasion de Zornade des minorancis (18 di Dicembar) cuant che a son stâts dâts fûr i Premis dedicâts aes personis che plui si son impegnadis ta chest cjamp e si à celebrât i 15 agns di vite de leç statâl sui dirits des minorancis etnichis e nazionâls. Cun di fat, ae cerimonie, che si è davuelte intal salon di onôr dal Parlament, a àn partecipât ducj i rapresentants plui impuartants dal stât: de presidente de Republiche, Katalin Szili, al prin ministri, Ferenc Gyurcsány, dai membris dal Parlament ai dirigjents des istituzions publichis principâls. La iniziative e je stade la ocasion par fâ il pont sei sul funzionament de leç di tutele, fate buine dal Parlament intal 1993 cuntune grande maiorance, ma ancje sui problemis des diviersis comunitâts di minorance che a vivin in Ongjarie. Magari cussì no, al à dite il prin ministri, intai ultins timps e je daûr a cressi la intolerance, massime cuintri de gruesse comunitât rom ongjarese. Dut câs Gyurcsány al à ancje ricuardât che intai stâts là che lis diviersis comunitâts nazionâls e i lôr rapresentants a partecipin ai procès decisionâi al è plui facil superâ i contrascj.
Font: Eurolang, 22/12/08

Sardegne: leç linguistiche gnove pal sart fate buine de Zonte


La Zonte regjonâl de Sardegne e à fate buine une propueste di leç di politiche linguistiche che e varès di cjapâ il puest de leç regjonâl 26 dal ‘97. Il test al ten di riferiment, in plui de leç statâl 482 dal ’99, ancje lis leçs linguistichis fatis buinis de Regjon Friûl – Vignesie Julie pal furlan e de Provincie di Trent. Inte propueste si fevele di insegnament dal sart in orari curicolâr, di certificazion linguistiche, di segnaletiche bilengâl e di altris intervents che a smirin a alçâ il status de lenghe proprie de Sardegne. Une ricercje fate cognossi l’an passât e à di fat mostrât che il 70% de popolazion de isule e je in stât di fevelâ par sart, ma che la lenghe e ven doprade pôc intai moments uficiâi par colpe de minorizazion linguistiche patide dai sarts. Cun di plui, pûr tal rispiet des varietâts locâls, si va indenant cul progjet de lenghe sarde di riferiment (Limba Sarda Comuna). La propueste e ricognòs po misuris similârs di tutele ancje par chês altris lenghis o varietâts linguistichis feveladis su la isule: il catalan (Alguer), il tabarchin (isule di Sant Pieri), il sassarês, il galurês, il romanès e fintremai lis fevelis di riunde venite e istriane di Fertilia e Arborea. L’esecutîf regjonâl al à ancje inviât il progjet par une television su internet in lenghe sarde e misuris di poie par trasmissions radiofonichis par sart.
Font: Regione Sardegna, 21/12/08; Sotziu Limba Sarda, 22/12/08; Noas-insardu, 22/12/08

Romanie: materiâl gnûf pes scuelis su la storie des minorancis

Internazionalitari 05 2008Internazionalitari 05 2008

Inte Zornade dedicade aes minorancis nazionâls de Romanie, che e cole ai 18 di Dicembar, al è stât presentât un volum indreçât a ducj i insegnants di storie là che si met adun materiâi didatics su la storie des diviersis comunitâts minorizadis de Romanie. Il test al è il risultât de colaborazion tra esperts dal ministeri rumen pe educazion e des diviersis organizazions di rapresentance des minorancis nazionâls ricognossudis dal stât rumen. La cognossince di chestis comunitâts framieç dai students rumens e varès di jessi sburtade ancje dal gnûf cors, par cumò dome facoltatîf, dedicât ae “storie des minorancis nazionâls”.
Font: Divers.ro, 22/12/08